Nakupování: úvod

Nastíním vám situaci. Sedíte na rodinném setkání a malou švitořící skupinou právě hýbe téma nakupování. Posloucháte jednoho účastníka hovoru po druhém, pomalu si skládáte dohromady jednotlivé dílky jejich nákupních zlozvyků a uvědomujete si, že právě tato malá skupinka reprezentuje více než 2/3 nakupujících v ČR.

23. 6. 2018
Nastíním vám situaci. Sedíte na rodinném setkání a malou švitořící skupinou právě hýbe téma nakupování. Posloucháte jednoho účastníka hovoru po druhém, pomalu si skládáte dohromady jednotlivé dílky jejich nákupních zlozvyků a uvědomujete si, že právě tato malá skupinka reprezentuje více než 2/3 nakupujících v ČR.
„Já si vždycky vezmu všechny prospekty a zakroužkuju si, co mají kde v akci, podle toho si to pak pěkně objedu a mám nakoupeno.“
„Koukej, co jsem si posledně koupila…dívám se na plastový předmět nevelkého užitku…a víš kolik to stálo? No to by si nevěřil. Jenom stovku.“
„No a ješte půjdu příští týden a budu mít dost bodů, abych si mohla vyzvednout to nádobí.“ – které nepotřebuji, ale je „zadarmo“.
A vy to tak posloucháte a pomalu z toho začínáte mít chuť na panáka, cigáro nebo pořádnou lobotomii. U cigára i panáku se dá pročíst tenhle článek, kterým nastavujeme zrcadlo konzumnímu stylu nakupování, ale při lobotomii ne, tak prosím tuto variantu rovnou zavrhněte a pusťte se raději do čtení.

Před nákupem

60 % lidí by podruhé nenakoupilo ty samé věci, které nakoupili poprvé. To dokazuje, že mnoho z nás před nákupem příliš nepřemýšlí. Týká se to jak rychloobrátkového zboží jako potraviny, tak věcí, se kterými počítáme na delší dobu.
Nákupy potravin se dají celkem jednoduše vyřešit jídelníčkem a nákupním seznamem. Nakupuju podle toho, co chci vařit a co nám doma chybí, nenakupuju podle toho, co mají zrovna v akci. Nakupování věcí v akci vede ve finále k:
  • vyšším výdajům za nákupy
  • nepestrosti stravy
  • plýtvání potravin (vyhazování)
  • zbytečné využití prostor pro skladování
  • dalším nákupům věcí, které nepotřebuji
Vše ostatní rovněž kupujeme po předchozím zvážení. Pokud chceme ušetřit, je dobré předvídat a zmapovat si nákupní trendy, kdy se co prodává levněji. ŠPATNÝ SCÉNÁŘ: Přemýšlím, že bych něco možná potřeboval. Vidím to v akci. Koupím to, protože by to mohlo být později dražší. Z 60 % to nepoužívám a stane se z toho haraburdí. SPRÁVNÝ SCÉNÁŘ: Promyslím si koupi a jsem si jistý. Odpovím si na otázky: Opravdu to potřebuji? Jak často to budu využívat? Dá se to sehnat jinak? Počkám si na nejbližší slevu a tehdy nakoupím. Můžete si také představit svůj následující rok s tím daným produktem, jak ho využíváte v běžném životě a co vám přináší.
Tip: Když jsem unavený, vyčerpaný, po práci, po sportu, hladový, opilý atd. NENAKUPUJI. Problém je ten, že ve chvíli, kdy máte vyčerpané mentální nebo fyzické kapacity, jste náchylnější k jednodušším či špatným rozhodnutím.
Pozor na reklamu: Nejhorší je z tohoto pohledu 2 za cenu jednoho. Potřebujete jednu věc, ale protože je to v akci, nakoupíte raději 2. Podíváme-li se na to ale zpětně, tak až na minimum případů jste utratili více peněz a dostali věc, kterou jste nepotřebovali/nechtěli a která se po čase zase stane haraburdím. Takže co je na tom nákupu výhodného?

Co řešit při nákupu

Typickým představitelem toho, co řešíme při nákupu, je Heuréka. Podíváme se na cenu, potom na kvalitu služeb a produktu. Tady si troufnu říci, že už je to alespoň u 50 % lidí i obráceně (strike one). U většiny nákupů jsou ale otázky, které zůstávají nepoloženy, a tyto otázky jsou právě ty závažné: Z čeho je to vyrobené? Kdo to vyrobil? Odkud se to dováží? Co se s tím stane, až to nebudu potřebovat? Komu dávám svoje peníze a co s nimi ten člověk dělá?
Nerad bych, aby to pro někoho vypadalo, že shazuji důležitost kvality služeb a ceny. To jsou dva velmi důležité faktory, které při nákupu vždy zohledňuji, nedávám jim ovšem přednost. Tím se rovněž řídí výběr produktů pro tuto stránku.

Co řešit při nákupu

Typickým představitelem toho, co řešíme při nákupu, je Heuréka. Podíváme se na cenu, potom na kvalitu služeb a produktu. Tady si troufnu říci, že už je to alespoň u 50 % lidí i obráceně (strike one). U většiny nákupů jsou ale otázky, které zůstávají nepoloženy, a tyto otázky jsou právě ty závažné: Z čeho je to vyrobené? Kdo to vyrobil? Odkud se to dováží? Co se s tím stane, až to nebudu potřebovat? Komu dávám svoje peníze a co s nimi ten člověk dělá?
Nerad bych, aby to pro někoho vypadalo, že shazuji důležitost kvality služeb a ceny. To jsou dva velmi důležité faktory, které při nákupu vždy zohledňuji, nedávám jim ovšem přednost. Tím se rovněž řídí výběr produktů pro tuto stránku.
Top